Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Antwerpen

Retailers vooral geïnteresseerd in retail parken en high streets in Vlaanderen

Het profiel van gebruikers van winkelruimten en van lokale beleggers in professioneel vastgoed in Vlaanderen


1. GEBRUIKERSMARKT

In de laatste vijf jaar vertegenwoordigde Vlaanderen gemiddeld 60% van het opnamevolume van retail vastgoed in België, Wallonië 25% en Brussel de resterende 15%. Ook het opnamevolume van 2015 lag in lijn met het gemiddelde, met een opname van 231.000 m² op een totaal van 385.000 m² voor heel België. Tot dusver in 2016  werd 71% van de opname in Vlaanderen geregistreerd, meer dan gemiddeld, 17% in Wallonië en 12% in Brussel. Het profiel van de gebruikers van winkelvastgoed is verspreid over verschillende segmenten en steden. 

Retail parken zijn aan een opmars bezig
In 2016 vertegenwoordigen baanwinkels 71% van het volume, tegen 60% gemiddeld in de laatste vijf jaar. Fashion maakt 23% uit van het volume opgenomen in baanwinkels tot dusver dit jaar, minder dan de 33% die gemiddeld jaarlijks werden opgenomen van 2011 tot 2015. Het aandeel in het opnamevolume van decoratie, doe-het-zelf en sportwinkels in 2016 is groter dan gemiddeld in de laatste vijf jaar.

High Streets : 6 op 10 transacties in Vlaanderen vinden plaats in winkelstraten
Van elke tien transacties in Vlaanderen sinds begin 2015 vonden er 6 plaats in winkelstraten, 3 in baanwinkels en 1 in een shoppingcentrum. In cijfers uitgedrukt betekent dit meer dan 400 transacties in winkelstraten, 200 in retail warehousing en 70 in shoppingcentra. De meest actieve retailers in winkelstraten in Vlaanderen waren Okaïdi-Obaïbi met 9 transacties gevolgd door Rituals, Leonidas en H&M. Ook nieuwe concepten en merken maakten hun intrede in Vlaamse winkelstraten zoals Juttu, Bimba y Lola, Boulangerie Paul , Uniqlo en Weekday.
 
Antwerpen aan de top in High Streets
In de winkelstraten van Antwerpen werd tussen begin 2015 en vandaag een opnamevolume van 36.400 m² bereikt, meer dan het dubbele van het volume dat genoteerd werd in Gent, qua opnamevolume de tweede stad in Vlaanderen, waar in dezelfde periode 16.500 m² werd verhuurd. Roeselare vervolledigt de top drie met een opnamevolume van 7.400 m². In Antwerpen werd het grootste aantal transacties genoteerd in de zone Meir, Huidevettersstraat en Schuttershofstraat, Hopland waaronder recente verhuringen aan H&M (2.700 en 1.900 m²), Juttu (700 m²) en PME Legend (620 m²), en in de Wilde Zee waar recent fashion retailers Fish & Chips en Weekday respectievelijk 850 en 600 m² huurden. In Gent werden de meeste transacties geregistreerd in de zone Veldstraat/Zonnestraat waaronder AS Adventure, Pull & Bear en Paris Londres .

Fashion : meer dan 1 op 3 transacties betreft de modesector
De categorie Fashion (kleding, schoenen, accessoires,...) vertegenwoordigt 37% of 674 transacties die gerealiseerd werden in de laatste 17 maanden, maar ook de categorie Voeding en Dranken blijft belangrijk en vertegenwoordigt 16%. Decoratie en doe-het-zelf is goed voor een marktaandeel van 13%. In de eerste helft van 2016 werden in vergelijking met vorig jaar meer transacties genoteerd in de categorieën Sport, Health & Beauty en in de categorie Overige, met als grootste transactie in deze laatste categorie de 1.750 m² verhuurd aan Action in Knokke-Heist, een transactie gerealiseerd door JLL. 

2. INVESTERINGSMARKT
Voor alle activaklassen samen vond 45% van de investeringstransacties in België in de laatste 17 maanden plaats in Vlaanderen. Het totale volume dat in professioneel vastgoed geïnvesteerd werd in Vlaanderen in 2015 was € 2,05 miljard, een recordcijfer, en tot dusver in 2016 werd reeds meer dan € 500 miljoen geïnvesteerd. In totaal werden sinds begin 2015 in Vlaanderen 103 transacties geregistreerd, waarvan 42 in de retailsector, 25 in industrie en 17 in zorgvastgoed. Sinds begin 2015 werd meer dan € 1,5 miljoen geïnvesteerd in retail, dat de grootste activaklasse was in de laatste 17 maanden. De grootste recente investering in retail was de aankoop door CIC en AEW Europe van de Celsius portfolio met o.a. de shoppingcentra Wijnegem (50%) en Waasland voor naar schatting €825 miljoen.

Globaal genomen kwam het grootste investeringsvolume aan koperszijde van GVVs, institutionelen en private investeerders, terwijl fondsmanagers, ontwikkelaars en opnieuw private investeerders de top drie vormen aan verkoperszijde. GVVs kochten in alle segmenten behalve hotels en kantoren. Private investeerders waren kopers in alle segmenten behalve hotels en zorgvastgoed.