Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Brussel

Winkelsteden in Benelux ‘next port of call’ na Londen en Parijs


Brussel, 14 november 2016 –   In de aanloop naar Mapic, de internationale vakbeurs voor winkelvastgoed in Cannes, publiceert JLL een nieuw rapport over de 13 belangrijkste winkelsteden in de Benelux. De winkelstraten in onze steden ondergaan veel veranderingen omdat retailers zich aanpassen aan een nieuw winkellandschap, dat wordt beïnvloed door e-commerce en de groeiende vraag naar beleving. JLL schetst in zijn nieuw rapport Destination Retail Benelux 2016 de eigenheid van elk van onze winkelsteden en zet een aantal trends op een rijtje.

Benelux is calling
Amsterdam, Brussel en Antwerpen zijn vaste waarden in het lijstje winkelsteden in Europa. Retailers beschouwen de Benelux als een volgende stap in hun marktstrategie, vlak na de grootste Europese winkelsteden. Hierbij is de centrale ligging van de Benelux tussen primaire markten zoals Londen, Parijs en Berlijn een grote troef. Ook de mature markten, de stedelijke bevolkingsgroei en de groei van e-commerce die retailers noopt tot het optimaliseren van hun winkelnetwerk, verhogen voor retailers de aantrekkingskracht van grote steden in de Benelux. 

Amsterdam, Brussel, Antwerpen vormen top 3
Met als uitgangspunt dat de aanwezigheid van internationale merken in de winkelsteden een goede indicator is van de aantrekkelijkheid van de markt, analyseerde JLL de aanwezigheid van een selectie van 200 internationale merken in de 13 belangrijkste winkelsteden in de Benelux. Zes steden in Nederland, zes in België en één in het Groothertogdom Luxemburg werden onder de loep genomen. 

78% van deze internationale brands zijn aanwezig in Amsterdam. Het grote winkelaanbod in de stad is het gevolg van het grote verzorgingsgebied, het grote aantal toeristen en de hoge koopkracht. De hoofdstad van Nederland maakt zijn reputatie waar als modecentrum van het land en staat ook op de eerste plaats in de Benelux. Ook de hoogste tophuurprijs in de Benelux, € 2950/m²/jaar, wordt betaald in het centrum van Amsterdam. 

Met de aanwezigheid van 71% van de geselecteerde internationale retailers staat Brussel op de tweede plaats in de ranking. De troeven van Brussel zijn naast het toerisme en het hoge en groeiende bevolkingsaantal ook het internationale karakter van de klanten, wat Brussel aantrekkelijk maakt voor het testen van concepten. Het grote succes van het recent geopende shoppingcenter Docks Bruxsel bewijst dat klanten innovatie en beleving op prijs stellen.

Brussel wordt op de hielen gevolgd door Antwerpen, dat met 68% van de retailers in een gevarieerde winkelzone rond de Meir aantrekkelijk is voor vele internationale en lokale retailers. Mainstream brands domineren op de Meir en de aanwezigheid van exclusieve en hippe designconcepten groeit in de omringende straten.

Luxemburg, de hoofdstad van het Groothertogdom, is een stabiele markt met bovendien een aantal grote retailprojecten zoals Royal-Hamilius die dynamiek in deze kleine maar succesvolle markt brengen, met internationale nieuwkomers zoals FNAC, Michael Kors en Dior.

Andere Belgische steden die geanalyseerd werden zijn Gent, Luik, Hasselt en Brugge. In Nederland vervolledigen Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven en Maastricht de selectie. Voor elke stad wordt de aanwezigheid van dezelfde selectie retailers als indicator gebruikt en wordt de eigenheid van het winkelgebeuren in de betreffende stad beschreven.

Groeipotentieel in horeca en luxe
De evolutie van het voedingssegment en van luxemerken worden apart besproken omdat in deze marktsegmenten grote wijzigingen en groei plaatsvonden die ook in de toekomst nog impact zullen hebben op de positionering van vastgoed. Zo is het horeca aanbod een belangrijke belevingsfactor. Een gevarieerd aanbod van eetgelegenheden in een retailzone houdt de klanten langer ter plaatse en creëert een beleving die het pure retailgebeuren overstijgt. In dit marktsegment concentreren veel nieuwe kleine en grote concepten op deze marktvraag, variërend van pop-up restaurants tot grote markthallen. Voorbeelden zijn Docks Bruxsel en Mercado in Antwerpen en concept zoals Wasbar dat horeca en wassen verenigt. Ook Markthal in Rotterdam speeIt in op deze vraag, en ook het Sky restaurant in Royal-Hamilius in Luxemburg mikt op een hoge belevingsfactor. In high streets is het horeca aanbod veelal ondervertegenwoorigd waardoor hier nog groeimogelijkheden zijn.

Luxemerken zijn omwille van hun exclusieve karakter minder gevoelig voor de impact van e-commerce dan mainstream, hoewel ook luxemerken zich herpositioneren en experimenteren met online aanbod. Toch blijft de fysieke winkel in dit segment belangrijk voor het imago van het merk. Er zijn groeiende luxeclusters in alle hoofdsteden van de Benelux (Waterloolaan in Brussel, P.C. Hooftstraat in Amsterdam, rue Philippe II in Luxemburg). Deze clusters zijn gelegen vlakbij de belangrijkste winkelstraten en historische bezienswaardigheden. Recente nieuwkomers in het luxesegment zijn Fabiani Filippi en Dolce & Gabbana in Brussel, Philipp Plein, Stone Island, Boggi Milano en Liu-Jo in Amsterdam en Dior in Luxemburg. Gezien het succes van deze clusters wordt verwacht dat deze trend nog zal aanhouden.

Herontwikkelingspotentieel
Grote investeringen in e-commerce nopen retailers ertoe om hun fysiek winkelnetwerk te optimaliseren, wat kansen biedt voor het ontwikkelen van grote ruimten voor flagship stores in winkelstraten, niet alleen voor mainstream retailers maar ook voor luxemerken die aan deze trend niet ontsnappen. Bovendien biedt dit kansen voor het herpositioneren van secundaire locaties in binnenstedelijke retailzones voor nieuwe concepten of voor ander gebruik. 

​Thierry Debourse, hoofd van Retail in de Benelux, becommentarieert :
“De retailmarkt beleeft zijn grootste (r)evolutie! De mature retailmarkt in de Benelux zal verplicht zijn zich heruit te vinden door de bijna exponentiële groei van e-commerce, goed geïnformeerde en veeleisende klanten, een groeiend bewustzijn van de grenzen van de consumptie en de milieu- en sociale effecten van retail. Om deze uitdagingen succesvol aan te gaan zal men onder andere voldoende flexibel en creatief moeten zijn.”