Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Brussel

​Stabiel opnamevolume in 2016, maar wel nieuwe criteria voor winkelformats


​Brussel, 6 december 2016. JLL analyseert in zijn jaarlijkse persconferentie de stand van zaken op de winkelvastgoedmarkt. De nieuwste ontwikkelingen in zowel winkelstraten, shoppingcentra als perifere baanwinkels komen aan bod, en JLL blikt vooruit naar wat 2017 zal brengen.

​Stabiel opnamevolume in vergelijking met 2015

Begin december bedroeg het opnamevolume van winkelvastgoed voor het jaar 2016 voor alle marktsegmenten samen iets meer dan 370.000 m². Dat is precies 10.000 m² hoger dan begin december vorig jaar. JLL verwacht dan ook dat het totale volume op het einde van het jaar iets boven dat van vorig jaar zal uitkomen en ongeveer 390.000 m² zal halen. In de cijfers tot begin december vertegenwoordigen perifere baanwinkels meer dan de helft van het opnamevolume (51%), maar ook de opname in de grote winkelstraten bleef op peil (32%), terwijl shoppingcentra de resterende 17% van het opnamevolume vertegenwoordigen. Het shoppingsegment zit in een innovatiefase die gelanceerd werd door het recent geopende Docks Bruxsel en verdergezet zal worden door Rive Gauche in Charleroi en The Mint in Brussel.

In totaal werden niet minder dan 851 transacties geregistreerd in de eerste elf maanden van het jaar, reeds 4% boven het totaal voor het volledige jaar 2015. De gemiddelde transactie in de eerste elf maanden van dit jaar bedroeg 435 m², een daling met 7% ten opzichte van vorig jaar. Meer transacties dan vorig jaar dus, maar met een kleinere gemiddelde oppervlakte. Grote winkelformats concentreren zich in de grootste winkelstraten van het land terwijl voor middelgrote en kleinere steden kleinere innovatieve formats uitgewerkt worden zoals Juttu.

Expansieve retailers dit jaar waren Rituals (10 transacties) en Kruidvat (9 transacties) gevolgd door Action en Alter Smoke met elk 7 transacties. In vier transacties, in Brussel en Antwerpen maar ook in Mons en in Charleroi, huurde Primark voor in totaal meer dan 27.000 m² winkelruimte. Daarnaast tekende H&M voor 8.700 m² tot dusver dit jaar, waaronder 2.500 m² in het nieuwe shoppingcentrum Rive Gauche in Charleroi maar ook in baanwinkels in Froyennes (2.000 m²) en in Lommel (1.600 m²). Zara huurde dit jaar 8.600 m² in drie transacties variërend tussen 2.500 en 3.300  m², in Waasland Shopping, in Rive Gauche in Charleroi en op Place de la Cathédrale 14-18 in Luik.

Recordvolume opgeleverd in 2016

In totaal zal dit jaar 270.000 m² nieuwe winkelruimte opgeleverd worden. Dat is 54% boven het vijfjarig gemiddelde en is naast de oplevering van shoppingcentrum Docks Bruxsel ook het gevolg van 200.000 m² nieuwe perifere baanwinkelruimte in 21 retailparken. Grote nieuwe retail warehousing projecten van 2016 zijn Ikea Hasselt en Ikea Mons, respectievelijk 39.000 m² en 34.500 m², die beide openden begin dit jaar, Dok Noord in Gent en het retailpark naast Ikea in Mons. De meeste opleveringen dit jaar vonden plaats in de provincie Henegouwen, vooral retailparken, maar ook de uitbreiding van shoppingcentrum Les Grands Prés in Mons. De provincies West-Vlaanderen en Limburg kregen er elk drie retailparken bij. In 2017 zal het opgeleverde volume opnieuw dalen, naar rond 200.000 m². De grootste projecten in aanbouw zijn shoppingcentrum Rive Gauche in Charleroi (38.000 m²), 21.700 m² in Kanaalkom in Hasselt en 15.000 m² in shoppingcentrum Turnova in Turnhout. In Brussel staan uitbreidingen gepland voor Woluwe Shopping en Westland Shopping, en twee grote nieuwe shoppingcentra Uplace (72.000 m²) en Neo (80.000 m²) waarvan de oplevering tegen het einde van het decennium gepland is.

Wat zal 2017 brengen?

E-commerce blijft groeien en de “phygital store”, de combinatie van fysieke shoppingbeleving en online winkelen, zal  meer en meer geïntegreerd geraken in het winkellandschap. Retailers zullen zich verder aanpassen aan het omni-channel winkelen waarbij klanten via verschillende kanalen de verschillende brands kunnen bereiken, met een verschuiving naar grote flagship stores voor de branding en marketing van het merk in de grootste winkelsteden, en compacte innovatieve winkelformats in kleinere steden.  Nieuwe ontwikkelingen, herontwikkelingen van oudere sites en  uitbreidingen in alle segmenten zullen de markt blijven stimuleren.

​Thierry Debourse, Head of Retail Leasing Benelux bij JLL, becommentarieert: “Hoewel de opnamecijfers in 2016 stabiel bleven, verandert de vraag van retailers die andere accenten leggen. Ze vormen hun fysieke winkels om tot “phygital stores”, een combinatie van fysische winkel en digitaal dienstverleningsplatform.”