Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Brussel

Verkoop van het Shopping District Docks Bruxsel aan een Canadees investeringsfonds



Photo credits Georges De Kinder

BRUSSEL, 4 mei 2018 – JLL meldt de verkoop van het Shopping District “Docks Bruxsel” aan Portus Retail namens een Canadese investeerder. 

Enkele maanden geleden droeg het JLL Capital Markets team de betreffende investeerder, nieuwkomer op de Brusselse markt, voor. Diens beslissing om Docks Bruxsel te kopen herbevestigt de steeds toenemende interesse van internationale investeerders in de winkelcentra in België, en meer bepaald in Brussel.


Docks Bruxsel, pionier van een nieuwe generatie

Het « Shopping District » Docks Bruxsel, dat zijn deuren opende in oktober 2016, omvat 42.000 m² aan winkelruimte verspreid over 2 verdiepingen, aangevuld met 11.000 m² aan ontspanningsruimtes en 7.400 m² kantoorruimte. 

Dit ‘new generation’ winkelcentrum, het eerste van zijn soort in België, werd ontwikkeld door Equilis – de Belgische bouwpromotor die actief is in 7 Europese landen – in samenwerking met het Belgische architectenbureau Art & Build en het Franse ontwerpbureau Saguez & Partners. Een visionair project dat trouwens zopas bekroond werd door ICSC Europe met een Shopping Centre Award in de categorie voor nieuwe grootschalige projecten.

Docks Bruxsel huisvest 110 merken met een gevarieerd aanbod qua mode, ontspanning, wooninrichting, schoonheidsproducten en diensten alsook een Food District met zo’n 15 eet- en drinkgelegenheden. Als eerste in België biedt dit Shopping District zijn bezoekers de combinatie van zowel een « premium » aanbod  (Michael Kors, Superdry, LiuJo…), familiemerken (Kiabi, H&M Home, Sergent Major, JBC…) alsook vlaggenschipwinkels zoals de allereerste Samsung Experience Store ter wereld en exclusieve activiteiten met de enige Koezio-vestiging van het land. 

In de loop van zijn eerste bestaansjaar trok Docks Bruxsel 5 miljoen bezoekers aan waardoor het zich in dezelfde rangorde plaatst als de meest bezochte winkelcentra van ons land. Vandaag bevindt Docks Bruxsel zich in het hart van een afzetgebied dat een constante demografische groei kent en zo’n 2,5 miljoen consumenten bevat.

Jean-Philip Vroninks, CEO JLL België en Luxemburg : « Docks Bruxsel is een ongeëvenaard Shopping District waarvan onze Property en Shopping Center Management teams het dagdagelijkse beheer voor hun rekening nemen. Wij zijn volop betrokken geweest bij de ontwikkeling, de commercialisatie en het management van Docks Bruxsel, en nu dus ook bij de verkoop. Een “360°”-service. Sinds de opening trachten wij met veel plezier om het Shopping District een plaatsje te geven in het hart van alle Brusselaars en eenieder. Weldra zal JLL deze professionele diensten verlenen aan vier winkelcentra in België en Luxemburg.»

Jean-Philip Vroninks is bijzonder verheugd dat JLL dit verkoopsproces, als raadgever van Equilis, vanaf het begin van de zoektocht naar een geschikte kandidaat tot de afronding van de transactie in goede banen heeft mogen leiden. « Zowel de verkoper als de koper hebben zich door professionele adviseurs omringd om het hele proces op een gestaag tempo te begeleiden. Gezien de omvang van het Shopping District en de complexiteit zijn we erg fier op het resultaat. »


De Belgische retail markt, doelwit van buitenlands kapitaal

De winkelcentra in België trekken zowel in eigen land als internationaal de aandacht van investeerders. Gedurende de afgelopen vijf jaar werden 12 winkelcentra verkocht, goed voor een totale oppervlakte van zo’n 300.000 m² op een totaal van 1,16 miljoen m² aan winkelruimte in shopping centra op Belgische bodem. 

In 2015 werden Vlaanderen’s grootste winkelcentra, namelijk Wijnegem Shopping en Waasland Shopping, verkocht door CBRE Global Investors aan CIC – een Chinees fonds van staatsrijkdommen – voor € 825 miljoen tegen een recordrendement (op dat moment) van 4,25%. In Wallonië vonden twee grote transacties plaats in Luik, waarvan de eerste de verkoop van de Galeries St-Lambert was, eind 2015, door CBRE GI aan AG Real Estate voor € 135 miljoen. Eén jaar later kocht CBRE GI de Médiacité voor € 255 miljoen. In Brussel verwierf Primonial het Basilix shopping center voor € 64 miljoen, eind 2015. Tot slot kocht Eurocommercial begin 2018 het Woluwe Shopping Centre voor € 468 miljoen tegen een rendement net onder de 4%, met behulp van JLL ; dit was meteen ook de eerste aankoop in België van deze Nederlandse belegger die internationaal gespecialiseerd is in winkelcentra. 

Adrian Glatt, Head of Capital Markets België en Luxemburg : « De verkoop van Docks Bruxsel is reeds de derde winkelcentrumtransactie in 2018! JLL Capital Markets is er trots op om twee van die drie transacties te hebben mogen begeleiden, beide met buitenlandse investeerders die nieuw zijn op de Belgische markt. Dit bevestigt meer dan ooit de interesse van internationale beleggers in Brussel en de kracht van JLL om hun kapitaal naar onze markt toe te trekken.»