Nieuwsbericht

De veerkracht van het retailvastgoed

juni 16, 2021

Brussel, 16 juni 2021JLL analyseert de cijfers van de winkelvastgoedsector aan het einde van het eerste semester 2021 en schetst de trends die de markt momenteel kenmerken. In de staart van de coronacrisis is het uitkijken hoe sterk de retail opveert na de volledige heropening van de winkels om alle gemiste inkomsten zo goed mogelijk te compenseren. Ondertussen hebben retailers niet stil gezeten. Zij bereiden zich zo goed mogelijk voor op de verwachte consumptiegolf. De fysieke winkel als cross-channel point, gericht op het brengen van een unieke experience, digitaal & sociaal geconnecteerd, met daarin een geïntegreerde logistieke component, alles in een duurzaam kader.

Hoge transactievolumes: waar komen ze vandaan? 

-     Hoog transactievolume in retailparken. Het voorlopige opnamevolume per begin juni bereikte 197.000 m², een stijging van 34% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en 25% boven het 5-jarig gemiddelde voor de eerste jaarhelft. Vooral in retailparken werd een hoog transactievolume opgetekend. Met 131.000 m² vertegenwoordigen zij 66% van het totale volume tot dusver dit jaar, terwijl dat gemiddeld in de laatste 10 jaar slechts 55% was. Het opnamevolume in winkelstraten lag begin juni 8% onder dat van de eerste jaarhelft van 2020.

Ook shoppingcentra deden het goed, met een opnamevolume dat 50% boven dat van 2020 en 8% boven het vijfjarig gemiddelde ligt. Er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat bijna de helft (46%) van het opnamevolume in shoppingcentra voor rekening van “leisure” activiteiten komt, zoals Legoland in Docks Bruxsel en MI12 in Westland en in Ville 2. Zonder die transacties bedraagt het opnamevolume in shoppingcentra 13.000 m², iets meer dan 41% onder het vijfjarige gemiddelde.

-        “Vrije tijd & sport”, “home & decoration” en supermarkten boven. Het opnamevolume in winkelstraten wordt gedreven door enseignes in de branche “Voeding & dranken”. Dunkin’ Donuts tekende voor winkels in de beste winkelstraten in meerdere steden waaronder Brussel, Gent, Antwerpen en Luik.  Ook fast food en burgerconcepten waren actief. In shoppingcentra krijgt het transactievolume zoals vermeld een duw van merken uit de branche “sport en vrijetijd”, maar ook hier is de branche “voeding & dranken” alomtegenwoordig dit jaar. In retailparken werd vooral opname opgetekend van concepten uit de branche “Home & Decoration”, vooral meubel- en keukenconcepten en beddenwinkels.

-       Nieuwkomers komen vooral uit de “Leisure”-branche. Nieuwkomers in België tot dusver dit jaar zijn vooral enseignes uit de vrijetijdsbranche. Naast Legoland Discovery Center, het kleine formaat van Legoland, maakt ook de Franse klimmuurspecialist Arkose zijn intrede in de markt. Het zal openen vlakbij Tour & Taxis in Brussel.  Daarnaast is de specialist in kwalitatief speelgoed Fox & Cie terug van weggeweest in Vlaanderen met recente of verwachte openingen in Wijnegem, Waasland en K in Kortrijk. Black & White Burger, het hamburgerconcept van youtubers Ibra TV, opende in Galeries Saint-Lambert in Luik, in The Mint in Brussel en in Docks Bruxsel.

-       De huurprijzen ondergaan correcties, maar minder drastisch dan voorheen gedacht. De prime rent of tophuur voor winkelstraten bedraagt momenteel 1.600 euro per m² per jaar voor de Meir in Antwerpen en 1.550 euro per m² per jaar voor de Nieuwstraat in Brussel. Dit betekent een daling met 11% t.o.v. 1 jaar geleden. Voor prime shoppingcentra zoals Wijnegem en Waasland bedraagt de tophuurprijs momenteel 1.150 euro per m² per jaar. De huurprijsniveaus houden relatief goed stand in verhouding tot de scenario’s die midden vorig jaar circuleerden. Retailparken bewezen het best gewapend te zijn tegen de coronacrisis: hun tophuurprijs bleef stabiel t.o.v. midden 2020 op 165 euro per m² per jaar.

 

Welke markttrends beïnvloeden winkelvastgoed?

 

De toename van e-commerce zorgt ervoor dat grote internationale modeketens hun winkelnetwerk inperken. Daardoor komen in stadscentra, en ook in de grote shoppingcentra, een aantal grote units vrij waarvoor het moeilijker is om nieuwe gebruikers te vinden dan voor kleine units. Beschikbare standaardunits worden relatief sneller ingenomen door merken die vaak al in de buurt een winkel hadden, maar van de leegstand gebruik maken om te verhuizen naar een betere ligging of om betere voorwaarden te onderhandelen. Winkels op minder goede liggingen bieden dan weer opportuniteiten voor reconversie naar ander gebruik, waardoor de winkelzones in stadscentra iets inkrimpen.

Aan de ene kant is er minder vraag van modemerken, aan de andere kant is de vraag van nieuwe leisure- en horecaconcepten enorm gestegen. Denk maar aan Legoland in Docks Bruxsel, Arkose naast Tour & Taxis en Jumpsky in verschillende steden in Vlaanderen.

In perifere winkellocaties geraken de units, die leeg stonden naar aanleiding van het faillissement van sommige retailers zoals Mega World en Brantano, stilaan opnieuw ingevuld. De sterke expansie van merken die voeding en dranken verkopen of actief zijn in vrijetijdsbesteding of woon- en leefconcepten creëert nog meer dynamiek in perifere winkelparken.

- Einde -

 

Take-up retail

H1 2020

1 juni 2021

H1 21
vs H1 20

5j gemiddelde H1 2016-2020

H1 21 vs 5j gemiddelde

High street

46.283

42.555

-8%

         45.827

-7%

Shopping centre

15.911

23.938

50%

         22.176

8%

Retail warehousing

85.295

130.771

53%

         90.159

45%

Totaal

147.489

197.264

34%

       158.161

25%

About JLL


JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. JLL shapes the future of real estate for a better world by using the most advanced technology to create rewarding opportunities, amazing spaces and sustainable real estate solutions for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.6 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 91,000 as of December 31, 2020. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit jll.be