Ondanks de stijging van thuiswerken, blijft het kantoor bestaan… met enkele aanpassingen.

JLL constateert overeenkomsten met eerdere economische crisissen, met een grotere focus op gedistribueerde verstedelijking en werkplekken in de nabije toekomst.

juli 07, 2020

Brussel, 7 juli 2020 - De toekomst van de vraag naar kantoren is een veelbesproken onderwerp in de directiekamers overal in het land, aangezien de COVID-19-pandemie bedrijven heeft verplicht deel te nemen aan het grootste " thuiswerk " experiment in de geschiedenis. Door te kijken naar historische tendensen, actuele onderzoeken en inzichten van klanten, concludeert JLL's nieuwe rapport "The Future of Office Demand" dat het fysieke kantoor belangrijk blijft om innovatie en samenwerking te faciliteren en, uiteindelijk, de gezondheid, het welzijn en de productiviteit van werknemers te bevorderen. 

 Na een verplichte onderbreking van drie maanden hebben bedrijven en hun werknemers zich grotendeels met succes aangepast aan het thuiswerken, maar nieuwe enquêtes wijzen erop dat werknemers weer de normale routines willen volgen in plaats van permanent thuis te werken.

 "De wereldwijde pandemie heeft veel werkgevers gedwongen om de rol van het kantoor te heroverwegen bij het bevorderen van de bedrijfscultuur en het realiseren van het gewenste doelen", aldus Christian Ulbrich, CEO van JLL. "De vraag naar onroerend goed volgt de economische cycli, dus we weten dat deze ongekende tijden ook kansen creëren voor bedrijven over de hele wereld om hun behoeften aan werkruimte opnieuw te evalueren wanneer ze terugkeren naar het kantoor."

 Ook de locatiestrategieën van bedrijven kunnen veranderen, met een grotere nadruk op een veelzijdig marktecosysteem. Op korte termijn zal er een grotere vraag zijn om een aantal kantooractiviteiten te verplaatsen naar lokaal goed bereikbare voorsteden en kleinere steden die het gemakkelijker maken voor werknemers om te communiceren met collega’s dichter bij huis. Dit zou ook een extra voordeel kunnen zijn na de pandemie, aangezien het gebrek aan woon-werkverkeer het grootste voordeel is bij het thuiswerken - volgens bijna de helft (49%) van de respondenten uit een recent JLL-onderzoek onder 3.000 kantoormedewerkers.

 Door het bestuderen van voorgaande tendensen in de wereldeconomie, zoals de recessie van de jaren negentig, de dot-com crisis en de wereldwijde financiële crisis van 2008, weet JLL hoe de bedrijfsvastgoedmarkt zich heeft hersteld naarmate de economie weer opleefde. De onbekendheid met de pandemie en het risico van een tweede golf maken het moeilijk om de hersteltijd te voorspellen; de vindingrijkheid van de werkgevers om de productiviteit op peil te houden dankzij alternatief personeel en met “social distant”- werkplekken bieden echter een bemoedigende vooruitzichten voor de vraag naar kantoorruimte.

 De afgelopen maanden van massaal thuiswerken hebben ons duidelijkheid gegeven over de belangrijkheid van het kantoor. Kantoren bevorderen samenwerking, innovatie, mentorschap en teambuilding - allemaal zaken die de technologie met moeite kan evenaren. Uit hetzelfde onderzoek van JLL bleek dat 58% van de kantoormedewerkers hun kantoor miste, en dat de jongere generatie - 35 jaar en jonger - een nog sterkere wens had om terug te keren (65%). Menselijke interactie en socialisatie met collega’s op kantoor waren het meest gemiste element (44%), gevolgd door collectief face-to-face werk (29%) volgens het onderzoek.

 Neil Murray, Global CEO Corporate Solutions bij JLL, gaat akkoord met deze visie: "Dichtheidseisen zullen veranderen en er zal een evolutie plaatsvinden in de manier waarop kantoorruimtes worden gebruikt, ontworpen en ontwikkeld. Maar de geschiedenis, en ons recente onderzoek bij kantoormedewerkers, tonen aan dat het kantoor niet snel zal verdwijnen."

 

Uit een onderzoek van Gensler, een Amerikaans onderzoeksbureau, bleek dat slechts 12% van de werknemers voltijds thuis wil werken, en 70% zegt het grootste deel van de week op kantoor te willen doorbrengen. Vergaderingen, socialiseren en spontane face-to-face interacties met collega's werden gerangschikt als de belangrijkste redenen om terug naar kantoor te gaan.

 

- einde -

 


About JLL

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. JLL shapes the future of real estate for a better world by using the most advanced technology to create rewarding opportunities, amazing spaces and sustainable real estate solutions for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $18.0 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 94,000 as of March 31, 2020. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit jll.be.