Winkelvastgoed in Vlaanderen

Is er nog plaats voor nieuwkomers in de veranderende retailmarkt?

september 24, 2019

Winkelvastgoed moet zich aanpassen aan het veranderend koopgedrag van klanten. JLL geeft haar visie over de laatste trends in de belangrijkste Vlaamse winkelstraten en gaat dieper in op enkele nieuwkomers. Wie zijn ze en waar vestigen ze zich?

Vlaanderen vertegenwoordigt gemiddeld 55% van jaarlijkse transactievolume in retailvastgoed in België. Het grootste volume daarvan, gemiddeld 30%, wordt opgenomen in de provincie Antwerpen, goed voor een jaarlijks volume van ongeveer 67.000 m². Tot dusver in 2019 vertegenwoordigt de provincie 40% van het opnamevolume, waarbij zowel winkelstraten (high streets) als baanwinkels boven hun vijfjarig gemiddelde presteren.

Nieuwkomers in de winkelstraten komen uit het modesegment, zoals de Spaanse Group Pampling dat onlangs met zijn concept Citees een eerste Belgische winkel lanceerde aan de Leysstraat en Carolina Herrera die zal openen aan de Schuttershofstraat. Segmenten met een stijgend marktaandeel zijn “Food & Beverages” en “Health & Beauty”, zoals bijvoorbeeld CRU dat opende op de hoek van de Schoenmarkt en de Groenplaats in het centrum en Chanel Beauty, de cosmeticalijn van Chanel dat tekende voor een winkel van 100 m² aan de Korte Gasthuisstraat.

In Gent was de grootste transactie tot nu toe dit jaar de winkel van nieuwkomer Stradivarius van 973 m² aan de Veldstraat 47-49, naast Fnac. Stradivarius is een concept van de Spaanse Inditexgroep en opened eerder dit jaar al een eerste winkel in Wijnegem shopping. Ook Weekday, een concept van H&M, tekende voor 582 m² in Gent. Gent kreeg ook de primeur van Jack & Jones Jeans Studio, een jeansconcept van de Deense Bestsellergroep.

Algemene trends zijn ‘Location Blending’, de vervaging van de grens tussen baanwinkels en winkels in centrale winkelstraten. Zo heeft Brantano, traditioneel te vinden in perifere baanwinkels, in 2019 een boetiekconcept gelanceerd op de Meir in Antwerpen op een oppervlakte van 1.350 m². Daarnaast is het segment ‘Convenience Retail’ aan een opmars bezig. Getuige daarvan de lancering van een stadsconcept van Delhaize, bijvoorbeeld in de Nationalestraat in Antwerpen. De Nederlandse retailer Jumbo zal eind dit jaar zijn eerste Belgische winkels openen in retailparken in Pelt, Lanaken en Rijkevorsel.  Het marktaandeel van het ‘Fashion’ segment gaat achteruit in Vlaanderen, van gemiddeld 28% van het opnamevolume in de voorbije vijf jaar naar nog geen 23% dit jaar, maar het blijft het grootste segment met niet alleen enseignes die verdwijnen zoals McGregor of New Look, maar ook andere die zich lanceren, diversifiëren of uitbreiden, zoals Pampling Group, Carolina Herrera, Woody, Weekday en Stradivarius.

 


MARKTINDICATOREN

Q3 2018

Q3 2019

Evolutie

5-jarig gemiddelde
2014-2018

 

      ·         Take-up (m²)

      ·         Take-up (#deals)

 

118.000

285

 

 

131.000

281

 

 

+11%

-1%

 

 

220.000

487

 

      ·         Tophuurprijzen – prime rent (€/m²/jaar) :

                     o   Winkelstraten                                          (High streets)

                     o   Shoppingcentra

                     o   Baanwinkels

 

 

1.950

 

1.425

170

 

 

1.850

 

1.350

165

 

 

-5%

 

-5%

-3%

 

 

1.960

 

1.565

167

 

About JLL

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. Our vision is to reimagine the world of real estate, creating rewarding opportunities and amazing spaces where people can achieve their ambitions. In doing so, we will build a better tomorrow for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.3 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of nearly 92,000 as of June 30, 2019. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit jll.be